Joona raamat on ilus Heebrea poeesia, mis
õpetab oma keele ja sümboolikaga mitmeid olulisi õppetunde. Milline on Joona raamatu põhiline sõnum? Meie keskendume täna kahele teemale – elada
templile orienteeritud elu ja rahu leidmine andestamise kaudu.
ALLAMINEK
Joona lugu räägib alla minekust. Ta läks alla Jaafosse, alla laevaruumi, kui merel tõusis torm. Kui sügavale Joona läks? (2:3-7) Joona lugu räägib teekonnast „Issanda palge eest põgenemisest, ära minemisest“.
ALLAMINEK
Joona lugu räägib alla minekust. Ta läks alla Jaafosse, alla laevaruumi, kui merel tõusis torm. Kui sügavale Joona läks? (2:3-7) Joona lugu räägib teekonnast „Issanda palge eest põgenemisest, ära minemisest“.
Lugudes nagu Moosese käsuplaatide saamine või Aabraham
Iisaki ohverdamine räägitakse mäkke minemisest.
Olen varemgi rääkinud kuidas see sümboliseerid vabaõhu templit, Issanda
palge ette minekut.
Heebreakeelne sõna tempel tähendab otseselt Issanda palge ees olemist. Nii et kui me loeme Vana Testamenti, siis templil ehk Issanda palge ees ehk mäel tähendab kõik sama asja.
Heebreakeelne sõna tempel tähendab otseselt Issanda palge ees olemist. Nii et kui me loeme Vana Testamenti, siis templil ehk Issanda palge ees ehk mäel tähendab kõik sama asja.
Pühakirjades on öeldud, et Issand tuleb oma rahva juurde
idast. (Matt. 24:27; Sak. 14:4-5; Hesek. 43:1).
Moosese aegne tabrernaakel ja Saalomoni tempel olid mõlemad näoga idasse. Eedeni aed oli idapool. Mis suunas põgenes Joona? Läände. Tempel ja Jeruusalemm olid Vahemerest idas, Tarsis kuhu Joona läks oli arvatavasti tänapäeva Hispaanias, Vahemerest läänes, Joona maailma ääre peal ehk nii läänes kui üldse olla sai. Tarsis oli merekaubanduse keskus, materjalistlik, maine – otse vastupidine templile.
Moosese aegne tabrernaakel ja Saalomoni tempel olid mõlemad näoga idasse. Eedeni aed oli idapool. Mis suunas põgenes Joona? Läände. Tempel ja Jeruusalemm olid Vahemerest idas, Tarsis kuhu Joona läks oli arvatavasti tänapäeva Hispaanias, Vahemerest läänes, Joona maailma ääre peal ehk nii läänes kui üldse olla sai. Tarsis oli merekaubanduse keskus, materjalistlik, maine – otse vastupidine templile.
Nii et Joona mitte ainult ei põgenenud oma ülesande eest, ta
läks ära Issanda palge eest, ta ei pidanud kinni oma lepingutest.
Muidugi ei saa keegi Issanda eest põgeneda, kuna Ta saab kontrollida kõik elemente, nagu näiteks vett. Joona lugu räägib lepituse väest ja ülestõusmisest, see on lugu meeleparandusest, ristimisest ja lepingutest. Kui Joona vaalast välja pääseb on tal uus võimalus, tal on võimalus saada uueks inimeseks, täita Issanda tahet.
JOONA TÄNULAUL
Muidugi ei saa keegi Issanda eest põgeneda, kuna Ta saab kontrollida kõik elemente, nagu näiteks vett. Joona lugu räägib lepituse väest ja ülestõusmisest, see on lugu meeleparandusest, ristimisest ja lepingutest. Kui Joona vaalast välja pääseb on tal uus võimalus, tal on võimalus saada uueks inimeseks, täita Issanda tahet.
JOONA TÄNULAUL
2:8-10
Kõik, kes on kunagi oma lepingutest taganenud võivad tunda
Joona sarnaselt kahetsust oma pattude eest, tänulikkust võimaluse eest uue innuga tänu lepitusele
lepingutest edaspidi kinni pidada ja soovi taas Issanda ette minna.
Täiuslikuks saamine on protsess.
VAENLASTELE ANDESTAMINE
Miks Joona kogu selle põgenemise ette võttis? Miks ta ei tahtnud Niineve inimestele evangeeliumi õpetada?
Niineve oli Assüüria pealinn. Joona lugu on Vanas Testamendis unikaalne, ta oli esimene kes kutsuti evangeeliumi kuulutama Iisraeli koja vaenlasele. Iisraellasi oli alati kästud hoiduda pagana rahvastest, nad ei tohtinud nendega abielluda, nendega koos süüa ja Joosua ajal olid nad pidanud kogu Kaananimaa rahvastest puhastama, et nende ebajumalakummardamine ei imbuks Iisraellaste sekka. Kõik prohvetid kuni Joonani olid kuulutanud evangeeliumi ainult Iisraeli rahvale. Issand kutsus Joona kuulutama Iisraeli suurimale vaenlasele – Assüüriale! Nad olid vägevad, vägivaldsed ja teinud Iisraelile pika aja jooksul palju valu ja muret.
Miks Joona kogu selle põgenemise ette võttis? Miks ta ei tahtnud Niineve inimestele evangeeliumi õpetada?
Niineve oli Assüüria pealinn. Joona lugu on Vanas Testamendis unikaalne, ta oli esimene kes kutsuti evangeeliumi kuulutama Iisraeli koja vaenlasele. Iisraellasi oli alati kästud hoiduda pagana rahvastest, nad ei tohtinud nendega abielluda, nendega koos süüa ja Joosua ajal olid nad pidanud kogu Kaananimaa rahvastest puhastama, et nende ebajumalakummardamine ei imbuks Iisraellaste sekka. Kõik prohvetid kuni Joonani olid kuulutanud evangeeliumi ainult Iisraeli rahvale. Issand kutsus Joona kuulutama Iisraeli suurimale vaenlasele – Assüüriale! Nad olid vägevad, vägivaldsed ja teinud Iisraelile pika aja jooksul palju valu ja muret.
Sarnaselt Joonaga õpetasid Mormoni raamatus Moosia pojad
laamanlasi. Nad tegid seda 14 aastat ja
olid väga edukad. (Nad ei olnud esimesed,
kuid ainult neil oli edu. Vt.Jaakobi 7:24)
Ka Joona oli edukas, 120 000 assüürlast parandas meelt
ja võttis vastu evangeeliumi. Aga Joona
erines Ammonist ja teistest Moosia poegadest – ta ei tundnud sellest edust
rõõmu!
NIINEVE PÄÄSEMINE
Niineve oli nii suur linn, et sellest läbi kõndimine võttis 3 päeva. 3:3-9 Joona oli ilmselgelt üllatunud sellisest sündmuste käigust. Isegi Iisraellased ei läinud kunagi nii kaugele andestuse ja halastuse otsimisega. Isegi loomad pandi paastuma!
NIINEVE PÄÄSEMINE
Niineve oli nii suur linn, et sellest läbi kõndimine võttis 3 päeva. 3:3-9 Joona oli ilmselgelt üllatunud sellisest sündmuste käigust. Isegi Iisraellased ei läinud kunagi nii kaugele andestuse ja halastuse otsimisega. Isegi loomad pandi paastuma!
Jumal nägi nende meeleparandust ja andestas neile.
Aga Joona ei teinud seda – ta oli pettunud ja vihane. (4:1-5)
Seal ta siis istus varjus – eemal valgusest.
Me ei tea kaua ta seal niiviisi oli ehk mõne päeva võibolla kauem, kuid
Jumal istutab talle lohutuseks kiikojanipuu ehk riitsinuse. Selles piirkonnas on
riitsinus kahe- kuni kolmeaastane põõsas, mis kasvab vähemalt 4m kõrguseks. See
puu tuli Joonale Jumala poolt kingituseks.
Joona oli küll tänulik selle eest, kuid ei lasknud sellel ennast
muuta. Issand annab ja võtab, meilt
ootab ta tänulikkust ja loodab, et saame kõik vajalikud õppetunnid. Joona ei püüa Niineve inimesi armastada nii
nagu Jumal neid armastab, vaid soovib pigem surra.
KAS EI PEAKS MA SIIS ARMU ANDMA NIINEVELE?
Tegelikult räägib see lugu meist kõigist.
Tegelikult räägib see lugu meist kõigist.
Ma ütlesin enne, et see on taas õpetlik heebrea
poeesia-kiasmus:
1. Issand käsib Joonal minna Niineve rahvast õpetama. (1:1-2)
2. Joona teeb pattu, sest ei soovi et Issand nad päästaks. (1:3-17)
3. Joona parandab meelt, Issand päästab Joona. (2:1-7; 9-10)
4. „Need, kes austavad tühje ebajumalaid, hülgavad oma osaduse.“(2:9)
3. Niineve rahvas parandab meelt, Issand päästab nad. (3:1-10)
2. Joona teeb pattu , sest ei soovi et Issand nad päästaks. (4:1-3)
1. Issand küsib Joonalt küsimuse. (4:11)
TULGE ISSANDA MÄELE!
Kohe peale Joona raamatut, kus pahelised Assüürlased meelt parandavad, tuleb Miika raamat, mis algab kutsega meeleparandusele – seekord Juutidele ja nende sugulastele Samaarlasetele. (Miika 1:1-2) Miika raamat kutsub ka meid, viimse aja pühasid, Iisraeli koja rahvast, meeleparandusele. Meile antakse ilus lubadus. (Miika 4:1-5).
Tänapäeval läheme me Issanda mäele, kui läheme templisse ja osaleme templitalitustes. Ükskõik kas me oleme kirikus uued, terve elu kirikus olnud, hiljutised tagasipöördunud – tempel on meie kõigi jaoks! Kui me oleme juba templis, siis templitalitustes osaledes loeb ainult üks asi, et meil poleks üksteise vastu ebasõbalikke tundeid.
Joona raamatu lõpus on küsimus meile kõigile. Meie vastusest sõltub meie pääste, aga ka
rahu ja õnn siin elus ja igaveses. Kas
me vabastame end leinast, kurbusest ja jätame mineviku maha ning laseme
lepitusel end lohutada? Kas näeme, et
oleme ise samuti ebatäiuslikud ja vajame päästet? Kas märkame Issanda armu ja hoolt enda
elus? Kuidas me laseme sellel end
paremaks muuta?
1. Issand käsib Joonal minna Niineve rahvast õpetama. (1:1-2)
2. Joona teeb pattu, sest ei soovi et Issand nad päästaks. (1:3-17)
3. Joona parandab meelt, Issand päästab Joona. (2:1-7; 9-10)
4. „Need, kes austavad tühje ebajumalaid, hülgavad oma osaduse.“(2:9)
3. Niineve rahvas parandab meelt, Issand päästab nad. (3:1-10)
2. Joona teeb pattu , sest ei soovi et Issand nad päästaks. (4:1-3)
1. Issand küsib Joonalt küsimuse. (4:11)
TULGE ISSANDA MÄELE!
Kohe peale Joona raamatut, kus pahelised Assüürlased meelt parandavad, tuleb Miika raamat, mis algab kutsega meeleparandusele – seekord Juutidele ja nende sugulastele Samaarlasetele. (Miika 1:1-2) Miika raamat kutsub ka meid, viimse aja pühasid, Iisraeli koja rahvast, meeleparandusele. Meile antakse ilus lubadus. (Miika 4:1-5).
Tänapäeval läheme me Issanda mäele, kui läheme templisse ja osaleme templitalitustes. Ükskõik kas me oleme kirikus uued, terve elu kirikus olnud, hiljutised tagasipöördunud – tempel on meie kõigi jaoks! Kui me oleme juba templis, siis templitalitustes osaledes loeb ainult üks asi, et meil poleks üksteise vastu ebasõbalikke tundeid.
No comments:
Post a Comment